Mendidik Anak dengan Aman dan Bahagia di Era Digital 4.0
Keywords:
Parenting Patterns, Digital Era 4.0, Age Children, Psychoeducation, Elementary SchoolAbstract
This community service activity aims to provide psychoeducation to parents of SD Negeri Cibubur 03 Pagi students so that they can educate their children safely and happily in the digital era. Psychoeducation is carried out through interactive methods which include lectures, discussions, and filling in the "Parenting Scale Measurement" scale. The material provided includes family security and functioning, child development tasks, challenges of the digital era, and effective parenting strategies. Through this activity, it is hoped that parents can understand the importance of creating an environment that supports children's physical and psychological health. Apart from that, they are also expected to be able to improve their adaptability in facing the challenges of the digital era and implement positive parenting patterns. In this way, children can grow into healthy, happy and qualified individuals, ready to face the dynamics of the digital era 4.0.
References
Anisah, A. S. (2017). Pola asuh orang tua dan implikasinya terhadap pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70-84.
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.
Daniswara, R. A., & Faristiana, A. R. (2023). Tranformasi Peran Dan Dinamika Keluarga Di Era Digital Menjaga Keluarga Dalam Revolusi Industri 4.0 Tantangan Dalam Perubahan Sosial. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 29-43.
Daulay, L. S., Mardianto, M., & Nasution, M. I. P. (2023). Literasi Sehat Untuk Menjaga Kesehatan Mental Anak di Era Digital. Jurnal Raudhah, 11(1).
Hadinata, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Usia 7-13 Tahun. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 19(1), 60-79.
Handoko, Y., & Christi, A. (2024). Tantangan Orang Tua Sebagai Pendidik Menurut Ulangan 6: 1-9 Dalam Mendidik Iman Anak Dalam Era Digital 4.0. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, dan Pendidikan, 8(1).
Hastuti, R., & Sahrani, R. (2018). Psikoedukasi strategi mengelola kelas bagi guru di Sekolah Dasar. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 1(2).
Jannah, N., & Umam, K. (2021). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga di Masa Pandemi Covid-19. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 95-115.
Judi, F., & Gurvinder, S. (2024). Creating Safe Environments for Children to Play and Learn. Childhood education, doi: 10.1080/00094056.2024.2330299.
Khusniyah, N. L. (2018). Peran orang tua sebagai pembentuk emosional sosial anak. Qawwam, 12(1), 87-101.
Kinanah, N. (2022). Relevansi Pola Asuh Orang Tua dalam Mendidik Anak perspektif buku Modern Islamic parenting Karya Dr. Hasan Syamsi dengan Pola Asuh orang tua dalam mendidik anak di era digital (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Madura).
Nuryanti, S., & Rahmawati, I. (2022). Seberapa Kuat Keluargaku? Kajian Peran Family Strength Terhadap Subjective Well-Being Kampung Lampion Malang Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Talenta, 11(2), 5-14.
Pahlevi, R., & Utomo, P. (2022). Orang Tua, Anak dan Pola Asuh: Studi Kasus tentang Pola layanan dan Bimbingan Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 4(1), 91-102. http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v4i1.6888
Prahastiwi, E. D. (2023). Peran Pendidikan Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Dan Motivasi Belajar Anak Sd. Al-Muaddib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(2), 321-329.
Sande, J. P. (2021). Aspek Human Security dalam Pembatasan Masuknya Orang Asing ke Indonesia karena Pandemi Covid-19. Indonesian Perspective, 6(2), 142-165.
Saputra, D. T. S., Aryasatya, M. N., Faja, R. D., & Fuadin, A. (2024). Revolusi Digital: Peran Teknologi Elektro Dalam Mengubah Cara Kita Hidup dan Bekerja. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(4).
Saputra, T. (2017). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia 6–12 Tahun. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03), 242-255.
Setiana, S., & Eliasa, E. I. (2024). Karakteristik Perkembangan Fisik, Kognitif, Emosi Sosial, dan Moral Pada Anak Usia Sekolah Dasar (7-12 Tahun). Journal Of Human And Education (JAHE), 4(6), 127-138.
Setiardi, D., & Mubarok, H. (2017). Keluarga sebagai sumber pendidikan karakter bagi anak. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2).
Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1), 40-52.
Ulfah, M. (2020). Digital Parenting: Bagaimana Orang Tua Melindungi Anak-anak dari Bahaya Digital?. Edu Publisher.
Utomo, P., & Alawiyah, I. (2022). Family-Based Character Education: The Role of Parenting as the Basic of Character Education for Elementary Children. Journal of Primary Education (JPE), 2(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.29300/jpe.v2i1.6976
Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35-50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170
Watie, M. S., & Mulyana, O. P. (2023). The Relationship between Psychological Safety and Commitment Organizational in Teacher. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 10(03), 413-425.
Wulandari, H., & Fauziah, J. (2024). Pengaruh Waktu Penggunaan Layar (Screentime) Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Pada Anak Usia Dini: Menelusuri Dampak Era Digital. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(16), 407-412.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharma Publika: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.