Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Imelda Fransisca Sudirlan Universitas YPIB Majalengka
  • Lena Lena Universitas YPIB Majalengka
  • Sumayyah Muhammad Universitas YPIB Majalengka
  • Mima Resmayanti Universitas YPIB Majalengka
  • Cici Meyyesti Purnamasari Universitas YPIB Majalengka
  • Mita Miftahul Universitas YPIB Majalengka
  • Pipih Muhopila Universitas YPIB Majalengka
  • Kemal Zakila Ahmad Universitas YPIB Majalengka

Keywords:

Language development, Gender, Parenting style, Environment

Abstract

Language development disorders are disorders manifested by the inability to use linguistic symbols for verbal communication or delayed speech and language development depending on age group, gender, customs and intelligence. The number of these problems can rotate speech disorders, involving difficulty in saying certain sounds or forming words properly and correctly, to late language development, when a child experiences a lag in achieving the desired language maturity at a certain age. After being reviewed, this study aims to determine what factors influence language development in early childhood. Researchers conduct an introduction, assessment and interpretation of all appropriate research results related to child development, to conduct a literature review on the factors that influence language development. The search was conducted on a computer database such as Google Scholar using the keyword "language development in early childhood" with analysis in the year of publication between 2019 and 2024. The results of the literature review show that the factors that influence language development in early childhood are intelligence, gender, parenting, learning media, and environment. Research on language development is mostly conducted in early childhood. The research methods used to determine the ability of language development in early childhood include using quantitative, qualitative, systematic review methods, and classroom action research research compiled by Vygotsky.

References

Abdullah, M. C. (2020). Pengaruh Lingkungan terhadap Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 8 Bulan dalam Tataran Sintaksis. Pena Literasi, 3(1), 42-49.

Adhani, V. L. R., & Lestari, T. (2021). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Media Cerita Bergambar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 8(1), 27-32.

Agustianti, D., & Jazariyah, J. (2021). The Role of Parenting in the Development of Talents and Interest of Children. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 251. https://doi.org/10.24235/awlady.v7i2.8420

Anggraini, N. (2021). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43-54.

Azizah, U. (2017). Keterlambatan Bicara dan Implikasinya dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Hikmah:Jurnal Pendidikan Islam. Diakses Pada 16 Januari 2022

Azzahroh, P., Sari, R. J., & Lubis, R. (2021). Analisis perkembangan bahasa pada anak usia dini di Wilayah Puskesmas Kunciran Kota Tangerang Tahun 2020. Journal for Quality in Women's Health, 4(1), 46-55.

Baiti, N. (2020). Pola Asuh dan Komunikasi Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 42-50.

Bishop, D. V., Snowling, M. J., Thompson, P. A., & Greenhalgh, T. (2016). CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLOS one, 11(7), e0158753.

Brantasari, M. (2022). Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 42-51.

Candra, K. D. P., Marantika, I. M. Y., Utami, N. P. C. P., Saputra, I. M. A., & Putri, N. L. P. R. U. (2023, July). Faktor Penghambat Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Anak Usia Dini. In Prosiding Seminar Nasional Linguistik dan Sastra.

Dardjowidjojo, S. (2000). Kisah Pemerolehan Bahasa Anak Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Fadillah, F. U., Akib, T., & Musfirah, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Bahasa dengan Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva di RA Aisyiyah Bontorita Kab. Takalar. KHIRANI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 95-101.

Fajarrini, A., & Diana, R. R. (2024). Peran Lingkungan Tempat Tinggal terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 1-16.

Firyati, Y. I., Haenilah, E., & Sasmiati, S. (2016). Story Telling Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak. 2(2). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PAUD/article/view/12976

Fitriana, T. R., & Yusuf, M. (2024). Faktor Dominan Yang Mempengaruhi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di Indonesia: Systemic Literature Review. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 63-74.

Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2013). Wong's Essentials of Pediatric Nursing9: Wong's Essentials of Pediatric Nursing: Elsevier Health Sciences.

Joni. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah (3-5 Tahun). Jurnal Paud Tambusai. 1(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.vkecil.54

Kurnia, L. (2020). Kondisi Emosional Anak Speech Delay Usia 6 Tahun di Sekolah Raudhatul Athfal An-Najat Kecamatan Rangkasbitung Kabupaten Lebak. E-Jurnal Aksioma Al-Asas, 2(1).

Madyawati, L. (2016). Strategi pengembangan bahasa pada anak. Kencana.

Marisa, R. (2015). Permasalahan perkembangan bahasa dan komunikasi anak. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 1(2), 47-55.

Mujahidah, N., Damayanti, E., & Afiif, A. (2021). The role of Storytelling Methods using hand puppets in early children’s language development. Child Education Journal, 3(2), 78-91.

NIDCD. (2016). Quick Statistics About Voice, Speech, Language. Retrieved Jun, 17, 2019, from https://www.nidcd.nih.gov/health/statistics/quick-statistics-voice-speech-language

Nirmala, A., & Hartono, R. (2023). Keterlibatan orangtua dalam menstimulasi perkembangan bahasa anak usia dini di kabupaten batang. Jurnal Psimawa, 6(1), 31-40.

Nugraha, F., & Rukiyah, R. (2022). Analisis Kemampuan Keterlambatan Berbicara Pada Anak Usia (3-4) Tahun di Kelurahan Bukit Lama Palembang. Journal of Early Childhood and Character Education, 2(2), 171-182.

Oktaviani, M., Siregar, A. M., Setiawan, M. M., Pramudita, E. N., Nasutiyani, D., Putri, N. W., ... & Ariendra, O. W. The Role of the Surrounding Environment in the Language Development of Children 3–6 Years Old Peran Lingkungan Sekitar pada Perkembangan Bahasa Anak Usia 3-6 Tahun. In Prosiding Seminar Nasional

Otto, B. (2015). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Kencana.

Paskarinda, Poernomo (2015). Faktor Kesehatan, Intelegensi, Dan Jenid Kelamin Mempengaruhi Gangguan Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah. Jurnal Stikes, 8(12).

Pratiwi, M. M., Yanuarini, T. A., & Yani, E. R. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara Dan Bahasa Pada Anak Balita: Studi Literatur. Al-Insyirah Midwifery: Jurnal Ilmu Kebidanan (Journal of Midwifery Sciences), 11(2), 153-170.

Prayitno, P. (2019). Pembelajaran Menggambar Berbasis Cerita di Taman-kanak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 149-157.

Romdon, N. H. F., & Setyaningsih, W. (2023). Pengaruh Lingkungan terhadap Kemampuan Bahasa Reseptif Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Paud Mojosongo Surakarta. Jurnal Terapi Wicara dan Bahasa, 1(2), 254-267.

Safitri, Y. (2017). Faktor-faktor yang berhubungan dengan perkembangan bahasa balita di UPTD kesehatan Baserah tahun 2016. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 148-155.

Salamah, R., & Supriyadi, S. (2021). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 87-98.

Saputra, D., & Ramadan, S. (2022). Faktor-faktor penyebab perbedaan pemerolehan bahasa pertama anak usia 4 tahun di Desa Jujun Kabupaten Kerinci Provinsi Jambi. Lingua: Jurnal Bahasa dan Sastra, 18(1), 1-10.

Saragi, S. N. A., Hutagulung, T., Ginting, K. A. B., & Zahra, K. E. (2024). Peran Lingkungan Keluarga dan Sekolah dalam Mendorong Kemajuan Bahasa Anak Usia Dini dengan Rhotacism: Pendekatan pada Kasus di TK Nurul Muslimin. Jurnal Kewarganegaraan, 8(1), 80-87.

Sidiarto L. (1990). Berbagai gejala disfungsi minimal otak (DMO) yang berwujud kesulitan belajar spesifik dan permasalahannya. Dalam: Mudjiman H, Yusup M, penyunting. DMO dan kesulitan belajar anak. Pusat Penelitian Universitas Sebelas Maret Surakarta,

Tampubolon. (1991). Mengembangkan Minat dan Kebiasaan Membaca Pada Anak. Bandung: Angkasa.

Tarigan, H. G. (2021). Pengajaran Pemerolehan Bahasa. CV. ANGKASA.

Wang, Y. (2023). Factors Affecting Children’s Language Development: A Systematic Review. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 8, 2089-2093.

Widati, T. (2012). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Metode Melipat Kertas Pada Anak Kelompok B TK ABA Gani Socokangsi Jatinom Klaten Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi. Surakarta : Fakultas Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diakses pada 16 Januari 2022

Yusuf, & Samsu. (2006). Pengertian Dan Ciri-Ciri Perkembangan. 30(3), 243-250.

Yusuf, E. B. (2016). Perkembangan dan Pemerolehan Bahasa Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1).

Yuswati, H., & Setiawati, F. A. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Bahasa Anak Pada Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5029-5040.

Downloads

Published

2024-06-27