Hubungan Dukungan Sosial dengan Konsep Diri pada Siswa SMA X di Kabupaten Bandung

Authors

  • Diajeng Maya Mumtahanah Program Studi Psikologi Fakultas Sosial dan Humaniora, Kota Bandung
  • Anggi Anggraeni Program Studi Psikologi Fakultas Sosial dan Humaniora, Kota Bandung
  • Novy Yulianty Program Studi Psikologi Fakultas Sosial dan Humaniora, Kota Bandung

Keywords:

Social Support, Self Concept, Social Support Scale, Self-Concept Scale

Abstract

Social support is the emotional relationship and social interaction carried out by teachers with students. This implies that students can experience a sense of physical and psychological comfort, feeling cared for, respected, appreciated, and supported both physically and informatively. Social support is expected to influence the self-concept development of high school students. The study was conducted among 100 students from Bandung Integrated High School, using a simple random sampling method. Measurement instruments included a social support scale and a self-concept scale. Data analysis involved Pearson product-moment correlation, yielding a coefficient value of 0.572 with p=0.000 (p<0.05), indicating a positive correlation between social support and the self-concept of high school students. This suggests that higher levels of social support are associated with higher self-concept, whereas lower social support is linked to lower self-concept among high school students in Bandung.

References

Afriana, R. (2018). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Minat Belajar Siswa.

Aini, K. (2013). Bentuk Dukungan Sosial Untuk Anak Autis Studi Kasus Di Smp Bhakti Terpadu Malang (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Ajhuri, K. F. (2019). Psikologi Perkembangan: Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, Hal 123.

Akbar, A. (2010). Komunikasi Siswa Dengan Guru Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Bangkinang Seberang (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Calhoun, J. F., & Acocella, J. R. (2004). Psikologi Tentang Penyesuaian Dan Hubungan Kemanusiaan (Terjemahan Oleh Satmoko, Rs) Edisi Ketiga. Semarang: Penerbit Ikip Semarang.

Calhoun, J.E Dan Acocela, J.R, 1990. Psikologi Tentang Penyesuaian Dan Hubungan Kemanusiaan. IKIP Semarang Press.

Desmita (2012). Psikologi Perkembangan Peserta Didik, Pt Remaja Rosdakarya, Bandung. 2014, Hlm. 164

Dianto, M., Gistituati, N., & Mudjiran, M. (2015). Kontribusi Dukungan Sosial Dan Konsep Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Di Smp Negeri Kecamatan Batang Kapas Pesisir Selatan. Konselor, 4(1), 19-25.

Farah, M., Suharsono, Y., & Prasetyaningrum, S. (2019). Konsep Diri Dengan Regulasi Diri Dalam Belajar Pada Siswa Sma. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 7(2), 171-183.

Harjasuganda, D. (2008). Pengembangan Konsep Diri Yang Positif Pada Siswa Sd Sebagai Dampak Penerapan Umpan Balik (Feedback) Dalam Proses Pembelajaran Penjas. Dalam Jurnal Pendidikan Dasar Nomor, 9(8), 4-5.

Herdajani, Deanti (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Remaja Kelas Vii Smp Negeri 256 Jakarta Timur.

Hendri, H. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Konsep Diri Pada Anak. At-Taujih: Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 56-71.

Hidayati, N., Witono, A. H., & Ermiana, I. (2020). Hubungan Dukungan Sosial Guru-Siswa Dengan Konsep Diri Pada Siswa Gugus 3 Sandubaya Tahun 2016. Indonesian Journal Of Elementary And Childhood Education, 1(1).

Isnadia, H. A., & Azinar, M. (2021). Perbedaan Perilaku Seksual Pranikah Remaja Menurut Kedekatan Tempat Tinggal Dengan Lokalisasi. Indonesian Journal Of Public Health And Nutrition, 1(1), 114-123.

Kirana, A., & Agustini, A. (2018). Dukungan Sosial Guru Dalam Upaya Membimbing Kemandirian Anak Moderate Intellectual Disability. Provitae: Jurnal Psikologi Pendidikan, 11(2), 21-40.

Kumalasari, A. G., & Desiningrum, D. R. (2017). Hubungan Antara Dukungan Sosial Guru Dengan Pengungkapan Diri (Self Disclosure) Pada Remaja. Jurnal Empati, 5(4), 640-644.

Marsela, R. D., & Supriatna, M. (2019). Konsep Diri: Definisi Dan Faktor. Journal Of Innovative Counseling: Theory, Practice, And Research, 3(02), 65-69.

Patandung, A. B., & Saragih, M. J. (2020). Peran Guru Kristen Dalam Menumbuhkembangkan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Pembelajaran Matematika [The Role Of Christian Teachers In Developing Students’confidence In Mathematics]. Johme: Journal Of Holistic Mathematics Education, 3(2), 180-199.

Permendikbud. (2021). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 1 Tahun 2021 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, Dan Sekolah Menengah Kejuruan. (2022). Https://Jdih.Kemdikbud.Go.Id/Sjdih/Siperpu/Dokumen/Salinan/Permendikbud%20nomor%201%20tahun%202021.Pdf |Sabtu, 1 April 2024].

Putri, A. R. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Konsep Diri Dan Kemampuan Berkomunikasi Siswa Mi Syarifuddin Lumajang. Jurnal Kopis: Kajian Penelitian Dan Pemikiran Komunikasi Penyiaran Islam, 1(2), 1-27.

Saraswatia, G, K., Zulpahiyana, Arifah, S.(2015). Faktor Yang Mempengaruhikonsep Diri Remaja Di Smpn 13 Yogyakarta. Jurnal Ners And Midwifery Indonesia. 3 (1). 33-38.

Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode Penelitian Komunikasi (Kuantitatif, Kualitatif, Dan Cara Mudah Menulis Artikel Pada Jurnal Internasional).

Utomo, P., Pahlevi, R., & Prayogi, F. (2022). The Effect of Social Skills and Social Support on Student Resilience in Schools. Altruistik: Jurnal Konseling dan Psikologi Pendidikan, 2(1), 38-49.

Downloads

Published

2024-06-29