The Effect of Social Support on Adolescent Self-esteem

Authors

  • Rifki Pradinavika Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Siliwangi Cimahi
  • Ivo Baiduri Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Siliwangi Cimahi

Keywords:

Self esteem, social support, adolescence

Abstract

This research is important because in adolescence today their desire to socialize is very high. This sense of peer attachment if not fulfilled by the adolescent environment causes a decrease in adolescent self-esteem which has an impact on the difficulty of adolescents displaying their potential. This aspect of self-esteem development will develop well if he gets enough social support. This is the background of the researcher to see if there is an influence between social supports on adolescent self-esteem. The method used in this study is a correlational quantitative method, with 40 subjects from SMAN 1 Cimahi. This study found that there is indeed a relationship related to social support and self-esteem of 0.546 with a total significance of 0.000 and a positive direction of the relationship, meaning that if adolescents have good social support, and their self-esteem will also be better.

References

Amiliya, F. (2020). Hubungan Social Support dengan resiko jatuh lansia. Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Febrina, D. T., Suharso, P. L., & Saleh, A. Y. (2018). Self-Esteem Remaja Awal: Temuan Baseline Dari Rencana Program Self-Instructional Training Kompetensi Diri. Jurnal Psikologi Insight, 2(1), 43–56. https://doi.org/10.17509/insight.v2i1.11922

Karneli, Y. (2019). Upaya Guru Bk/Konselor Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa Dengan Menggunakan Konseling Kreatif Dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 32. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i2.430.000-000

Lestari, D. A., & Satwika, Y. W. (2018). Hubungan Antara Peer Attachment dengan Regulasi Emosi pada Siswa Kelas VIII di SMPN 28 Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 5(2), 1–6. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/24586/22501

Maharani, L., & Mustika, M. (2016). Hubungan self awareness dengan kedisiplinan peserta didik kelas viii di SMP Wiyatama Bandar Lampung. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(1), 57–62.

Mauboy, Y. H., & Kusumiati, R. Y. E. (2019). Hubungan antara dukungan sosial dengan self-esteem pekerja seks komersial yang direhabilitasi. Psikologi konseling, 14(1).

Muri’ah Siti, W. K. (2020). Perkembangan Psikologi Anak dan Remaja.

Pontoh, Z., & Farid, M. (2015). Hubungan Antara Religiusitas dan Dukungan Sosial dengan Kebahagiaan Pelaku Konversi Agama. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 4(1), 100–110. https://doi.org/10.30996/persona.v4i1.495

Prayogi, F., & Utomo, P. (2021). Cognitive-Behaviour Modification: Kemanjuran Teknik Self-Instruction Sebagai Media Untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Peserta Didik. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 14(1), 209-218. https://doi.org/10.52217/lentera.v14i1.958

Prayogi, F., Utomo, P., & Bulantika, S. Z. (2023). Cognitive-Behavioral Counseling: A Strategy to Overcome Students’ Addiction to TikTok through Self-Instruction Method. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 8(2). Retrieved from http://journal-fip.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/144

Rachmi, N. A. (2021). Pengaruh self esteem dan dukungan sosial terhadap resiliensi pasien Covid-19 pasca isolasi mandiri di Perumahan X Kota Sidoarjo. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Sancahaya, A. A. G. A., & Susilawati, L. K. P. A. (2014). Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga Dengan Self Esteem Pada Remaja Akhir Di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 1(3), 52–62. http://www.childdevelopmentinfo.com/parenting/self_esteem.

Sutisna, I., & Laiya, S. W. (2020). Metode Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. In UNG Press Gorontalo.

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35-50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Utomo, P., & Pahlevi, R. (2022). Peran Teman Sebaya sebagai Moderator Pembentukan Karakter Anak: Systematic Literature Review. INSPIRATIF: Journal of Educational Psychology, 1(1), 1-8. http://jurnal.yoii.ac.id/index.php/inspiratif/article/view/35

Utomo, P., Pahlevi, R., & Prayogi, F. (2022). The Effect of Social Skills and Social Support on Student Resilience in Schools. Altruistik: Jurnal Konseling dan Psikologi Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24114/altruistik.v2i1.34749

Utomo, P. (2021). Model Konseling Kelompok Berbasis Terapi Bermain Asosiatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa ABK. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 56-72. https://doi.org/10.51339/isyrof.v3i2.329

Utomo, P., Atmoko, A., & Hitipeuw, I. (2018). Peningkatan motivasi berprestasi siswa SMA melalui cognitive behavior counseling teknik self-instruction dan self-monitoring. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(4), 416-423. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i4.10725

Wibowo, H. (2013). Implikasi Kompetensi It Mahasiswa Terhadap Hasil Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Vokasional: Studi Pada Jurusan Pendidikan Teknik Elektro Fptk UPI. Universitas Pendidikan Indonesia.

Published

2023-06-29

How to Cite

Pradinavika, R., & Baiduri , I. (2023). The Effect of Social Support on Adolescent Self-esteem. INSPIRATIF : Journal of Educational Psychology, 2(1), 1–5. Retrieved from https://jurnal.yoii.ac.id/index.php/inspiratif/article/view/57